شروین حاجی‌پور به حبس، ممنوع‌الخروجی و مجازات‌های دیگر محکوم شد

شروین حاجی‌پور

خواننده ایرانی به اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “اغوا و تحریک مردم به اغتشاشات” به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شروین حاجی‌پور، خواننده ایرانی، توسط دادگاه انقلاب به سه سال و هشت ماه حبس، دو سال ممنوع‌الخروجی و دیگر مجازات‌ها محکوم شده است.

بر اساس حکم صادره، وی به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به هشت ماه حبس تعزیری و به اتهام “اغوا و تحریک مردم به اغتشاشات به قصد بر هم زدن امنیت کشور” با احتساب ایام بازداشت قبلی به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی سه سال حبس برای وی قابل اجرا خواهد بود.

حکم صادره علاوه بر مجازات حبس، شامل موارد زیر نیز می‌شود: دو سال ممنوع‌الخروجی از کشور جمع‌آوری دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگی، علمی و هنری و انتشار آن در فضای مجازی به نام خود

مطالعه و خلاصه‌نویسی کتاب “قانون زن در اسلام” و کتاب “زن در آئینه جمال و جلال” به میزان سی صفحه هر یک به صورت مجزا و دستنویس جهت درج در پرونده و ارائه به واحد اجرا و انتشار آن در فضای مجازی

ساخت موسیقی درباره جنایات آمریکا علیه بشریت، جمع‌آوری نقض حقوق بشر از سوی دولت آمریکا در یک قرن اخیر و انتشار آن در فضای مجازی و شرکت در دوره‌های آموزشی مهارت رفتار و دانش در حوزه هنر.

شروین حاجی‌پور، خواننده ساکن ایران، در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ پس از انتشار قطعه “برای” توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ساری منتقل شد.

او نهایتا در تاریخ ۱۲ مهر همان سال با تودیع قرار وثیقه صد میلیون تومانی آزاد شد.

چندی بعد این خواننده توسط شعبه ١١ بازپرسی دادسرای ساری تفهیم اتهام شد. مجید کاوه، وکیل مدافع وی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود اتهام مطروحه علیه موکل خود را “فعالیت تبلیغی علیه نظام و ترغیب و تحریک افراد به اعمال خشونت آمیز” عنوان کرده و گفت: “همچنین به موجب قرار نظارت قضایى، دستور منع خروج شروین حاجی پور از کشور به مدت ۶ ماه صادر شده است”.

شایان ذکر است، در پنجاه و پنجمین مراسم جوایز گرمی، تک‌آهنگ “برای” اثر شروین حاجی‌پور به عنوان برنده جایزهٔ ویژه “آهنگ برای تغییر اجتماعی” اعلام شد.

نکات قابل توجه: حکم صادره برای شروین حاجی‌پور با انتقادات گسترده‌ای از سوی فعالان مدنی و حقوق بشری مواجه شده است.

بسیاری معتقدند که این حکم به دلیل فعالیت‌های هنری و بیان نظرات انتقادی حاجی‌پور صادر شده است.

سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری بارها خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط شروین حاجی‌پور شده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید