زرتشت احمدی‌راغب، فعال مدنی از کار برکنار و تعلیق شد/ گفتگو

زرتشت (اسماعیل) احمدی‌راغب، فعال مدنی و آتش‌نشانی که پس از ۱۷ سال سابقه کار در شهرداری به دلیل فعالیت‌های خود در دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، از کار برکنار و تعلیق شده‌بود، با ثبت اعتراض خود در هئیت تشخیص اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهریار، موفق شد رای هئیت بدوی را به استناد مواد قانونی نقض کند، اما اداره کار مجددا با تشکیل جلسه‌ای با عنوان “هئیت حل اختلاف” گفته‌است که این رای را قبول ندارد و نامه برکناری این فعال مدنی را صادر کرده‌است.

آقای احمدی‌راغب، روز جمعه ۲۸ دی‌ماه، در همین خصوص به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، گفت: «مدت ۷ ماه است که حقوق نگرفته‌ام و از شهریورماه ۹۷ با حمایت از نهادهای امنیتی نامه خاتمه به کار من را که کارگر رسمی هستم، نوشته‌اند و به یک سری موارد استناد کردند که از نظر دادگاه بدوی قابل قبول نبود و دادگاه بدوی که شامل هیئت تشخیص بود، نامه برگشت به کار من را زد».

این فعال مدنی در ادامه اضافه‌کرد: «شهرداری، حراست و چند نهاد امنیتی نامه‌ای را علیه من تنظیم کردند و به هر ترتیبی بود برای اداره کار فرستادند که در آن به مواردی مثل غیبت‌های مکرر، صدور احکام حبس و زندان من و گفتگو با رسانه‌ها را در آن عنوان کردند، اما در خصوص غیبت‌هایی که گفتند باید بگویم که من ۱۱۰ روز مرخصی طلب دارم و می‌توانستم از آن استفاده کنم و مسایل دیگر هم اصلا به کار شهرداری ربط نداشت و همین موضوع در دادگاه بدوی مطرح شده‌بود و به نفع من رای داده‌بود».

زرتشت احمدی‌راغب افزود: «متاسفانه حدود یک‌ماه پیش هیئت هشت نفره حل اختلاف، بدون اینکه از من چیزی بپرسند، جلسه‌ای گذاشتند و بدون اینکه اصلا دفاعیات مرا بشنوند، با امضای چند نهاد، شامل دادگستری، فرمانداری، اداره کار، نماینده کارگران و … چند روز پیش حکم هیئت تشخیص و بدوی را لغو کردند و گفتند که خاتمه به کار شهرداری درست است».

این فعال حقوق بشر در آخر گفت: «اکنون من باید به دیوان عدالت اداری شکایت کنم که خوب می‌دانم روندی زمان‌بر است، ولی به هر ترتیب، به زودی در کنار آن شکایت اعتراض خود را به صورت اعتصاب غذا در شهرداری و نهادهای دیگر آغاز خواهم کرد و اجازه نمی‌دهم که حق مرا تضییع کنند».

لازم به توضیح است که کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی پیش‌تر در روز هفتم مهرماه ۹۷ به مناسبت روز آتش‌نشان با این فعال مدنی گفتگو کرده‌بود.

در آن گفتگو زرتشت احمدی‌راغب گفته بود: «این شغل من پُتکی بود که مرا تهدید کنند.»

«زرتشت (اسماعیل) احمدی راغب» فعال مدنی، پیش‌تر در روز یکشنبه ۲۳ آبان‌ماه ۹۵، در منزل شخصی‌اش در شهریار توسط نیروهای امنیتی لباس شخصی بازداشت و ۱۸ دی‌ماه همان سال با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت مشروط از زندان اوین آزاد شد. وی بعدتر به ۹ ماه حبس تعزیری با اتهام “تبلیغ علیه نظام”، محکوم شده که پرونده آن در دادگاه تجدیدنظر استان تهران در حال رسیدگی است.

دلیل بازداشت ۲۳ آبان ۹۵ آقای احمدی‌راغب به جهت بیانیه حمایتی وی در حمایت از زندانیان سیاسی در اعتصاب غذای محبوس در زندان اوین بود. (آن زمان آرش صادقی، زنده یاد وحید صیادی نصیری، علی شریعتی و چند زندانی سیاسی دیگر در اعتصاب غذا بودند.)

«زرتشت (اسماعیل)احمدی راغب» پیش تر نیز سابقه بازداشت و محکومیت به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز مدنی را داشته است.

شعبه اول دادگاه انقلاب شهریار نیز در ۲۷ بهمن ماه ۹۴ این فعال مدنی را به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق نشر مطالب انتقاد آمیز در فیسبوک شخصی اش به شش ماه حبس تعزیری محکوم کرده بود.

آقای احمدی راغب، پرونده دیگری نیز در ارتباط با شرکت در تجمعات اعتراضی مسالمت آمیز دارد، وی دوم آذرماه ۹۴ به همراه تعداد دیگری از فعالین مدنی در تجمعی مقابل ساختمان لاستیک دنا در تهران بازداشت و به بند هشت زندان اوین منتقل شد. وی با قرار کفالت در شانزدهم آذرماه همان سال از بابت پرونده مذکور آزاد شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید