پناهندگان در ترکیه؛ احتمال دیپورت حمیدرضا امینی (آریو برزن) پناهجوی ایرانی

تصویر آرشیو

حمیدرضا امینی، فعال تلگرامی که با حساب کاربری «آریو برزن» در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کرد، پناهجویی ایرانی در ترکیه است که پس از بازداشت، با خطر اخراج و بازگرداندن به کشور مواجه شده‌است.

وی هم اکنون در کمپی در نزدیکی شهر وان در بازداشت به سر می‌برد.

حمیدرضا امینی، متولد دی‌ماه ۱۳۵۰ و زاده کرمانشاه، تعمیرکار تلفن همراه، پیش از بازداشت در پاساژ علاءالدین و بزرگمهر در خیابان جمهوری تهران مشغول به کار بود.

حمیدرضا در تلگرام با نام‌های «بابک خرمدین»، «سردار ایران»، «اینتر میلان» و اکانت‌های دیگر در چند گروه و کانال تلگرامی فعالیت می‌کرد و صفحه‌ای نیز در فیسبوک با نام مستعار داشت که در این میان حساب کاربری‌اش تحت عنوان «آریو برزن» شهرت بیشتری یافت. او به عنوان نمونه از وضعیت زندانیان سیاسی محبوس در زندان‌های کشور یا از شرایط بازداشتیان کهریزک می‌گفت. وی همینطور با انتشار مطالبی خطاب به مقامات کشور از عملکرد و سیاست‌های آن‌ها انتقاد می‌کرد.

حمیدرضا امینی، در یازدهمین روز از آذر ۱۳۹۶ بازداشت و به زندان اوین منتقل شد و با اتهاماتی مانند “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه حکومت”، “توهین به رهبری” و “توهین به مقدسات” مجموعا به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد.

سودابه نامدار زنگنه، همسرش پیش‌تر به کمپین گفته‌بود: «ماموران امنیتی پس از ورود به منزل؛ حمیدرضا و تمامی وسایل شخصی‌ا‌ش از جمله مدارک شناسایی، تلفن همراه و  لپ تاپ او را ضبط کردند».

وی که پس از بازداشت به سلول انفرادی بند ٢ الف اطلاعات سپاه واقع در زندان اوین منتقل شده‌بود، تا مدت‌ها از حق ملاقات و تماس تلفنی با نزدیکانش محروم بود.

قوه قضاییه برای او چند پرونده تشکیل داد و حکم سه سال حبس او در ارتباط با “توهین به مقدسات” در شعبه ۹ دادگاه کیفری ۱ تهران تایید می‌شود.

او با اتهام “سب نبی” هم روبه‌رو شده بود. اتهامی که ممکن بود مجازات اعدام را برای وی در پی داشته باشد، اما از این اتهام تبرئه می‌شود.

همچنین شعبه ۵۷ دادسرای فرهنگ و رسانه به اتهام “نشر اکاذیب” او را به ۴ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم می‌کند.

از سوی دیگر، حمیدرضا امینی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” به ۵ سال، به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۱ سال و به اتهام “توهین به رهبری” به ۲ سال حبس تعزیری محکوم می‌شود.

مجموع احکام صادر شده به ۸ سال می‌رسد که اکنون در دادگاه تجدیدنظر شعبه ۳۶ در مرحله رسیدگی قرار دارد. دادگاه تجدیدنظر در روز ۲۹ اردیبهشت ۹۸ برگزار خواهد شد.

این زندانی سیاسی، روز ۲۱ بهمن ماه ۱۳۹۷ با توجه به عفو ۲۲ بهمن در پرونده ۳ سال حبسش از زندان اوین آزاد می‌شود و از آنجایی که “تردیدی در بازداشت مجدد” خود ندارد، تصمیم به خروج از کشور می‌گیرد.

حمیدرضا یک روز پس از آزادی در روز ۲۲ بهمن ۹۷ از تهران عازم شهرستان خوی، مرز ترکیه و ایران می‌شود.

از طرف دیگر کلیه مدارک شناسایی‌اش از جمله شناسنامه، کارت ملی و گذرنامه‌اش را پیش‌تر اطلاعات سپاه در تفتیش منزل ضبط کرده‌بود، به همین دلیل به کمک قاچاق‌بر به صورت غیرقانونی خود را به شهر وان در ترکیه می‌رساند.

اما قاچاق‌برها، پیش از ورود به «وان» به دلیل اختلاف حساب بین قاچاق‌بر ترک و ایرانی او را چند روزی در شهر مرزی ایران و ترکیه (داخل کشور) نگه می‌دارند.

پس از ورود به شهر وان اختلاف حساب میان قاچاق‌برها شدت می‌گیرد و طرف تُرک، حمیدرضا را نگه می‌دارد تا وجه بیشتری از این طریق به‌دست بیاورد و از طرفی حساب خود را با طرف ایرانی تسویه کند.

حمیدرضا، در فرصتی مناسب موقعیت مکانی خود را به همراه ویدئویی با تلفن همراه برای یکی از دوستانش در ترکیه ارسال و درخواست کمک می‌کند. (ویدئوی مربوطه انتهای مطلب آمده است)

پلیس در روز ۳ اسفند ۹۷ وارد عمل شد، قاچاق‌بر از محل گریخت، ولی حمیدرضا امینی بازداشت می‌شود.

یک منبع نزدیک به آقای امینی در این خصوص می‌گوید: «او را به این دلیل که به صورت غیرقانونی به خاک ترکیه وارد شده و هیچ مدرک شناسایی به همراه نداشت، بازداشت می‌کنند و پس از مدتی به کمپ گورباش در شهر وان ترکیه منتقل می‌کنند».

کمپ گورباش در ده کیلومتری شهر وان ترکیه

کمپ گورباش در ده کیلومتری شهر وان واقع شده و بنا بر اطلاع منابع محلی از کمترین امکانات بی‌بهره است.

شهروندانی از کشورهای سوریه، عراق، سودان، بنگلادش، افغانستان و ایران در آن زندانی‌اند.

هم اکنون در این کمپ، بالغ بر ۲۲۰۰ نفر به سر می‌برند که دست‌کم ۵۰ نفرشان تابعیت ایرانی دارند.

یکی از نزدیکان آقای امینی در تماس کوتاهی به گزارشگر کمپین می‌گوید: «وضعیت کمپی که حمیدرضا در آن محبوس است، اصلا خوب نیست. آن‌ها تمام مدت در اتاق کوچکی هستند. وضعیت بهداشتی بد است و به همراه چند بازداشتی دیگر در یک اتاق سه، چهار متری هستند، در حالی که تعداد نفرات در اتاق خیلی بیشتر از گنجایش آن است.»

این در حالی است که او به دلیل بیماری‌های ناشی از اعتصاب غذا در زندان اوین و همینطور کمبود امکانات بهداشتی در وضعیت خوبی به‌سر نمی‌برد.

خانواده و نزدیکان آقای امینی از رسانه‌های حقوق بشری و سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهند که برای آزادی او اقدام و از اخراج حمیدرضا امینی به ایران جلوگیری کنند.

او که دو فرزند پسر به نام‌های «امید» ۱۴ ساله و «نوید» ۱۰ ساله دارد، ممکن است تا بیشتر از شش ماه در بازداشت بماند و پس از آن نیز احتمال دارد که با حکم «ترک خاک» از سوی سیستم قضایی ترکیه مواجه شود.

گزارش از «داریوش عدیم»

مطالب مرتبط:

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید