احکام زندان دو شهروند بهایی ساکن کرمان در دادگاه تجدیدنظر کاهش یافت

نفر سمت راست کیمیا مصطفوی و نفر سمت چپ کیانا رضوانی

یک دادگاه تجدیدنظر در استان کرمان محکومیت ۶ ساله دو شهروند بهایی را به ۶ ماه کاهش داد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کیانا رضوانی و کیمیا مصطفوی دو تن از شهروندان بهایی از سوی شعبه ۷ دادگاه تجدیدنظر کرمان از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» هر کدام به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

گفته می‌شود این حکم روز یک‌شنبه ۱۱ آذرماه به این دو شهروند ابلاغ شده‌است.

جلسه رسیدگی به اتهامات کیانا رضوانی و کیمیا مصطفوی روز شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸، در شعبه ۷ دادگاه تجدیدنظر کرمان برگزار شده‌بود.

پیش‌تر دادگاه انقلاب در کرمان هر کدام از شهروندان بهایی به نام‌های کیانا رضوانی و کیمیا مصطفوی را به شش سال زندان محکوم کرده‌بود.

این دو شهروند بهایی از سوی دادگاه انقلاب کرمان از بابت اتهام «عضویت در تشکیلات بهایی» به ۵ سال حبس و از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام به نفع گروه‌های مخالف نظام» به یک‌سال حبس تعزیری محکوم شده‌‌بودند.

“کیانا رضوانی” و “کیمیا مصطفوی” روز شنبه ۲۹ دی‌ماه از سوی نیروهای امنیتی در کرمان بازداشت و روز پنج‌شنبه ۴ بهمن‌ماه ۹۷، با سپردن وثیقه به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان کرمان آزاد شده‌بودند.

کمپین پیش از این به خبر بازداشت و آزادی موقت خانم‌ها، “رضوانی” و “مصطفوی” اشاره کرده‌بود.

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل، بارها به بهایی ستیزی توسط حکومت جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرده‌اند و این سرکوب سیستماتیک را مصداق بارزی از بی‌توجهی این حکومت به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین یا مذهب به رسمیت نمی‌شناسد، از این رو بازداشت و زندانی کردن بهاییان نیز در طول چهار دهه کماکان ادامه داشته است.

در سال‌های اخیر، بدرفتاری با بهاییان تشدید شده است و شامل تخریب قبرستان‌های آنان، دستگیری‌های خودسرانه، حمله به منازل، ضبط اموال، اخراج از کار، و سلب حقوق مدنی اساسی از آنها شده است. جوانان بهایی ایرانی همچنان از حق تحصیلات دانشگاهی محرومند و هر دانشگاهی که دانشجویان بهایی در آن مشغول به تحصیل باشند وادار به اخراج آنها می‌شود. متخصصین بهایی از انتصاب در شغل‌های دولتی محروم هستند و به دلیل اعتقاداتشان از جانب شرکت‌های خصوصی مورد تبعیض قرار می‌گیرند. حتی کسانی که از آنها دفاع می‌کنند نیز مورد حمله قرار می‌گیرند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید