تعیین زمان و شعبه دادگاه رسیدگی به اتهامات زرتشت احمدی راغب

زرتشت احمدی راغب فعال مدنی در ارتباط با سومین پرونده تبلیغ علیه نظام در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران محاکمه خواهد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، زرتشت احمدی راغب فعال مدنی که روز سه شنبه ۱۱ شهریور ماه ۱۳۹۹، پس از تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان تهران بزرگ به مرخصی ۱۹ روزه اعزام شده، در پی دریافت ابلاغیه ای الکترونیکی می بایست روز شنبه۱۲ مهرماه ۱۳۹۹، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران جهت شرکت در جلسه دادگاه رسیدگی حضور یابد.

این فعال مدنی با دریافت ابلاغیه ای الکترونیکی در روز سه شنبه ۱ مهرماه ۱۳۹۹، باید برای شرکت در جلسه رسیدگی به سومین پرونده اش با اتهام «تبلیغ علیه نظام» به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران مراجعه کند. برگزاری این دادگاه تاکنون دوبار به تعویق افتاده است.

«زرتشت احمدی راغب»، فعال مدنی، که روز دوشنبه ۲۶ خرداد ماه ۱۳۹۹، جهت اجرای حکم حبس تعزیری بازداشت و روز سه شنبه ۲۷ خرداد ماه، با انتقال به قرنطینه تیپ پنج زندان تهران بزرگ دست به اعتصاب غذا زده و با ضعف مفرط جسمانی و کاهش شدید وزن روبرو بود، روز سه شنبه ۱۱ شهریور ماه ۱۳۹۹، پس از تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به مرخصی ۱۹ روزه اعزام شد.

این فعال مدنی در شب سه شنبه ۱۱ شهریور ماه ۱۳۹۹، با انتشار ویدئویی در منزل شخصی اش از پایان اعتصاب غذای ۸۰ روزه و اعطای مرخصی ۱۹ روزه به وی به دلیل شیوع بیماری کرونا در زندان خبر داد.

زرتشت احمدی راغب، زندانی سیاسی در اعتراض به پرونده‌سازی ‌های مکرر نهادهای امنیتی علیه وی و عدم رعایت روال قانونی در پرونده اش از اواخر خردادماه دست به اعتصاب غذا زده بود.

«زرتشت احمدی راغب»، فعال مدنی، که روز دوشنبه ۲۶ خرداد ماه ۱۳۹۹،  جهت اجرای حکم حبس تعزیری بازداشت و روز سه شنبه ۲۷ خرداد ماه، با انتقال به قرنطینه تیپ پنج زندان تهران بزرگ دست به اعتصاب غذا زده است، در هفتادمین روز اعتصاب غذا با ضعف مفرط جسمانی و کاهش شدید وزن روبرو بوده و از نظر سلامتی در شرایط نامناسبی بود.

پیشتر کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، با نوشتن گزارشی از آخرین وضعیت زرتشت احمدی راغب در هفتاد و چهارمین روز از اعتصاب غذای این فعال مدنی خبر داده بود.

روز ۶ شهریورماه امسال محمد مقیمی، وکیل آقای احمدی راغب ضمن نگرانی از وضعیت این زندانی سیاسی نوشت که حدود ۷۰ روز از اعتصاب غذای موکلم زرتشت احمدی راغب می‌گذرد، وی دچار خونریزی معده و پارگی روده شده و باید عمل جراحی شود. بخاطر پایین آمدن سطح ایمنی بدنش به سرماخوردگی مبتلاء شده و بیم ابتلای او به کرونا نیز وجود دارد. وی در زندان تهران بزرگ در بند زندانیان خطرناک نگهداری می‌شود.

روز یکشنبه ۲ شهریورماه ۱۳۹۹، این زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ، به دنبال ضعف شدید جسمانی بر اثر سرماخوردگی به‌صورت اورژانسی به بهداری زندان تهران بزرگ منتقل شد.

گزارش شده است که در هنگام بازگشت از بهداری وی توسط یک زندانی جرایم غیرسیاسی که با اتهام «اراذل و اوباش» در زندان محبوس است، مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

پیشتر در روز جمعه ۱۰ مردادماه زرتشت احمدی راغب به دنبال وخامت حال جسمانی ناشی از ضعف شدید و خونریزی معده به بهداری زندان تهران بزرگ منتقل شده بود.

این زندانی سیاسی در تاریخ ۳۰ تیر ماه ۱۳۹۹، نیز به دنبال احساس درد شدید از ناحیه قفسه سینه و قلب به بهداری این زندان منتقل و به مدت ۳ ساعت بستری شد.

کاهش وزن شدید و ضعف مفرط جسمانی زرتشت احمدی راغب موجب نگرانی نزدیکان این زندانی شده است.

«زرتشت احمدی راغب»، فعال مدنی، روز دوشنبه ۲۶ خرداد ماه ۱۳۹۹، پس از احضار توسط شعبه ۴ اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شهریار، بدون اطلاع قبلی وی از روند قضائی پرونده و نوع محکومیت حبس، جهت اجرای حکم حبس تعزیری بازداشت شد.

این فعال مدنی، روز شنبه ۲۴ خرداد ماه ۱۳۹۹،  پیامکی دریافت کرده بود که بر اساس آن، برای اجرای حکم حبس، به شعبه ۴ اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شهریار احضار شده بود.

یک منبع آگاه در این خصوص گفته بود: «امروز  دوشنبه در حدود ساعت ۱۲ ظهر طی تماس تلفنی از شعبه اجرای احکام به خانواده زرتشت احمدی راغب اطلاع داده شد که این فعال مدنی پس از مراجعه به شعبه اجرای احکام بازداشت شده و از خانواده این فعال مدنی خواسته شد که برای تحویل گرفتن خودرو این فعال مدنی به دادسرای عمومی و انقلاب شهریار مراجعه کنند که پس از مراجعه آنها این فعال مدنی با دستبند در حال انتقال به زندان اوین برای اجرای حکم حبس دیده شد.»

پیشتر جلسه رسیدگی دادگاه «زرتشت احمدی راغب»، که قرار بود روز شنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۰ صبح در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شود، به دلیل عدم حضور قاضی پرونده، «محمد مقیسه»، به زمان دیگری موکول شده بود.

روز شنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، «زرتشت احمدی راغب»، فعال مدنی ساکن شهریار، با انتشار پستی در صفحه شخصی اینستاگرام خود، از موکول شدن جلسه رسیدگی دادگاه به زمان دیگری خبر داده بود.

این فعال مدنی همچنین با دریافت ابلاغیه الکترونیکی برای حضور در دادگاه، روز جمعه ۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹،طی انتشار پستی در اینستاگرام خود نوشته بود: «برپایه این ابلاغ ، فردا شنبه ۶ اردیبهشت ۹۹ ساعت ۱۰ا در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران ، با اتهام ؛ تبلیغ علیه نظام ،حضور می یابم . در طی ۴ سال گذشته تاکنون این سومین پرونده تبلیغ علیه نظام است که برایم باز می شود. در پشت هر سه پرونده نهادهای امنیتی بویژه وزارت اطلاعات حضور آشکار دارند . فعالیت مدنی ، حقوق بشری ، مصاحبه ، نوشته ها ، اعتراضاتم برای بازپس گرفتن شغل و کارم ، ابراز عقیده ، مخالفت با ؛ استبداد ، مدیران ناکارآمد ، نقض حقوق بشر ، حمایت از آزادی زندانیان سیاسی ، نقض حقوق شهروندی ، لغو اعدام ، کنشگری شفاف ، همواره زیربنای تشکیل این پرونده ها و شکایت وزارت اطلاعات از فعالیت هایم بوده که علاوه بر این پرونده سازی ها ، از شهریور سال ۹۷ تاکنون نیز از شهرداری فردوسیه ، بعنوان کارگر رسمی و ۱۸ سال سابقه بیکارم کردند و حقوق و بیمه خانواده نیز همچنان قطع است . هنگامی که حکومت و نهادهای امنیتی و قضایی از قدرت خود برعلیه شهروند فعال مدنی و کارگر ساده آتش نشان برای حذف او به جهت اعتراض و قطع شاهرگ حیاتی خانواده اقدام کنند ، عدالت و قانون را باید در کجای این سرزمین جستجو کنم ؟؟؟»

«زرتشت احمدی راغب»، که روز شنبه ۲۱ دی‌ماه ۱۳۹۸ از زندان اوین آزاد شده‌ بود، پیش‌تر در شامگاه سه‌شنبه ۵ شهریورماه در منزل مسکونی‌اش در شهریار «همراه با خشونت» بازداشت شده‌بود.

این فعال مدنی از از روز شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ اعتصاب غذا کرده ‌بود و هم‌زمان با آزادی‌اش به اعتصاب غذایش پایان داد.او در طول دوران بازداشت دو بار اعتصاب غذا کرده‌بود.

«زرتشت (اسماعیل) احمدی‌راغب»، سه‌شنبه شب ۵ شهریورماه در منزل مسکونی‌اش همراه با خشونت بازداشت شد و به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات مستقر در زندان اوین منتقل شده‌بود و در پی این انتقال از روز چهارشنبه ۶ شهریورماه ۱۳۹۸ (یک‌روز پس از بازداشتش) دست به اعتصاب غذا زد. آقای راغب ۱۷ مهرماه پس از انتقال به بند عمومی به اعتصاب غذای اولش پایان داد.

او از روز شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸، اعتصاب غذای بعدی خود را در اعتراض به نقض گسترده حقوق بشر در ایران آغاز کرده و پیش‌تر در یک تماس تلفنی از زندان اوین از دلایل اعتصاب غذا خود گفته‌بود.

وی گفته‌بود که در اعتراض به هجوم خشونت‌بار ماموران امنیتی به منزل مسکونی‌اش، نحوه بازداشت و تداوم بازداشت موقتش و همینطور بازداشت‌های صورت گرفته و کشتار معترضان طی اعتراضات سراسری در ایران اعتصاب غذا کرده‌است.

او در طول دوران بازداشت در یک فایل صوتی از زندان اوین در روز چهارشنبه ۲۷ آبان‌ماه ۹۸، خبر داده‌بود که بازجویان و ماموران وزارت اطلاعات در زمان بازجویی از او خواسته‌اند که در یک ویدئو ابراز پشیمانی کند تا برای او قرار منع تعقیب صادر شود و وی را به سر کارش بازگردانند.

آقای احمدی‌راغب، آتشنشانی است که به دلیل فعالیت‌های مدنی‌ و حمایت‌هایش از زندانیان سیاسی از کار برکنار شد و بارها به دلیل اعتراض به روند رسیدگی به پرونده‌اش دست به تحصن‌های “تک‌نفره” در مقابل اداراتی در شهرستان شهریار زده‌است.

این فعال مدنی، پیش‌تر در روز یکشنبه ۲۳ آبان‌ماه ۹۵، در منزل شخصی‌اش در شهریار توسط نیروهای امنیتی لباس شخصی بازداشت و ۱۸ دی‌ماه همان سال با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به صورت مشروط از زندان اوین آزاد شد. وی بعدتر به ۹ ماه حبس تعزیری با اتهام “تبلیغ علیه نظام”، محکوم شد که پرونده آن در دادگاه تجدیدنظر استان تهران در حال رسیدگی است.

دلیل بازداشت ۲۳ آبان ۹۵ آقای راغب به جهت بیانیه حمایتی وی در حمایت از زندانیان سیاسی در اعتصاب غذای محبوس در زندان اوین بود. (آن زمان آرش صادقی، زنده یاد وحید صیادی نصیری، علی شریعتی و چند زندانی سیاسی دیگر در اعتصاب غذا بودند.)

او  از جمله کسانی است که خرداد ماه سال گذشته طی نامه‌ای به همراه ۱۳ فعال مدنی و سیاسی دیگر بیانیه‌ای منتشر کردند و طی آن خواستار عزل علی خامنه‌ای از رهبری شدند.

۱۴ فعال مدنی و سیاسی در خردادماه گذشته در بیانیه‌ای خواستار “استعفای علی خامنه‌ای از رهبری” شدند. پس از آن موجی از حمایت افراد و شخصیت‌های داخل و خارج از ایران از این بیانیه‌ها شکل گرفت.

از جمله بیانیه‌ی ۱۴ نفره زنان داخل ایران، یکی از این حمایت‌ها بوده‌است، اما پس از انتشار این بیانیه‌ها موج بازداشت‌ها در ایران آغاز شد.

زرتشت احمدی راغب، محمد رضا بیات، کمال جعفری یزدی، سید هاشم خواستار، محمد حسین سپهری، گوهر عشقی، حوریه فرج زاده، محمد کریم بیگی، جواد لعل محمدی، محمد ملکی، محمد مهدوی‌فر، رضا مهرگان، محمد نوریزاد و عباس واحدیان شاهرودی، ۱۴ نفری هستند که در خردادماه سال گذشته با امضای بیانیه ای مشترک خواستار عزل علی خامنه ای از رهبری شده اند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید