علی نوری زاد به زندان تهران بزرگ بازگشت

علی نوری زاد از بازداشت شدگان اعتراضات دی ماه ۱۳۹۸ که دوران حبس را در زندان تهران بزرگ سپری می کند، با پایان ایام مرخصی به زندان بازگشت.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، علی نوری زاد زندانی سیاسی که به مرخصی کوتاه مدت اعزام شده بود، پس از پایان دوران مرخصی در روز سه شنبه ۱ تیرماه ۱۴۰۰، به زندان تهران بزرگ بازگشته است.

علی نوری زاد، فرزند محمد نوری زاد روز چهارشنبه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۰، از زندان تهران بزرگ به مرخصی کوتاه به مدت ۵ روز اعزام شده بود.

علی نوری زاد پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۳ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده بود.

او روز شنبه ۱۲ مهرماه ۱۳۹۹، پس از مراجعه به واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت حبس به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

بر اساس گزارش های دریافتی، روز شنبه ۱۲ مهرماه ۱۳۹۹، علی نوری زاد پس از اینکه به همراه مادرش فاطمه ملکی و وکیلش آقای آغاسی به واحد اجرای احکام دادسرای اوین مراجعه کردند، بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل شده بود.

علی نوری‌زاد، روز سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹،‌ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری، با صدور دادنامه‌ای از بابت اتهاماتی همچون «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» از طریق شرکت در تجمعات دی ماه ۱۳۹۸، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، و «توهین به رهبری» به ۴ سال و ۲ ماه زندان و ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌ها و دسته جات سیاسی محکوم شد.

این حکم بدوی بوده و بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مبنی بر تجمیع احکام، در صورت تأیید این حکم از سوی دادگاه تجدیدنظر تنها ۳ سال و ۶ ماه از آن به عنوان اشد مجازات قابل اجرا خواهد بود.

بر اساس شواهد موجود، این حکم به صورت غیابی صادر و روز سه‌شنبه با مراجعه علی نوری‌زاد به دادگاه انقلاب به وی ابلاغ شده است.

همچنین علی نوری زاد در دادنامه صادره از اتهام توهین به رهبری که پیش از این با آن مواجه بوده نیز تبرئه شده است.

محمد نوری‌زاد، مستندساز و نویسنده منتقد حکومت جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸، به همراه دست‌کم ۱۰ فعال مدنی و سیاسی که قصد داشتند یک تجمع اعتراضی در مقابل دادسرای عمومی و انقلاب مشهد برگزار کنند، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

محمد نوری‌زاد به همراه سیزده تن از فعالان مدنی و سیاسی داخل کشور با امضای بیانیه‌ای مشترک موسوم به ۱۴ تن در روز سه‌شنبه، ۲۱ خردادماه ۹۸ و انتشار آن در صفحات تلگرام و فیس‌بوک خود، خواستار استعفای علی خامنه‌ای از رهبری و تغییر قانون اساسی شده بود.

محمد نوری زاد، روز یکشنبه ۱۰ فروردین ماه ۱۳۹۹، در شعبه ۳۵ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی با صدور دادنامه ای از بابت عضویت در گروههای مخالف نظام و به قصد برهم زدن امنیت کشور به ۷ سال و ۶ ماه حبس، از جهت ارتکاب فعالیت تبلیغی علیه نظام ۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری, از بابت اتهام توهین به رهبری موضوع ماده ۵۱۴ قانون مجازات اسلامی به تحمل ۲ فقره حبس تعزیری هریک به مدت ۳ سال و به عنوان مجازات تکمیلی هم به تحمل ۲ سال تبعید به شهرستان ایذه و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید