انتقال چهار زندانی ایرانی-آمریکایی از اوین به هتلی در تهران جهت ادامه حبس

مراد طاهباز، سیامک نمازی، عماد شرقی

چهار زندانی ایرانی ـ آمریکایی به نام های مراد طاهباز، سیامک نمازی، عماد شرقی و یک زندانی دیگر(هویت نامشخص)، محبوس در زندان اوین به هتلی در تهران منتقل شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای اخیر، مراد طاهباز، سیامک نمازی، عماد شرقی و یک زندانی دیگر(هویت نامشخص)، در مجموع چهار زندانی دو تابعیتی ایرانی -‌ آمریکایی، محبوس در زندان اوین، برای تحمل ادامه حبس خود به هتلی خارج از زندان اوین منتقل شدند و گفته می شود انتقال این زندانیان به آن هتل به منزله آزادی کامل این افراد نیست ولی رایزنی هایی برای آزادی آنها صورت گرفته اما تاکید شده که هیچ تضمینی در خصوص آنچه که پس از این انتقال رخ دهد وجود ندارد. هر یک از این چهار زندانی امنیتی، در حال تحمل دوران محکومیت حبس تعزیری ۱۰ ساله خود هستند.

براساس اظهارات یک وکیل دادگستری:”چهار آمریکایی که به صورت غیر قانونی در ایران بازداشت شده بودند اکنون از زندان اوین آزاد شده و در حصر خانگی قرار گرفته اند. این یک نشانه امیدوار کننده از آزادی آنها پس از سالها حبس است.”

همچنین، کریستین امانپور، مجری شبکه جهانی CNN به نقل از جرد گنسر، مشاور حقوقی سیامک نمازی گفت:”انتقال گروگان‌های آمریکایی از زندان اوین توسط ایران به حبس خانگی تحول مهمی است. اگرچه من امیدوارم که این اولین قدم برای آزادی نهایی آنها باشد، این در بهترین حالت آغاز پایان است و نه بیشتر.”

لازم به اشاره است، در تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰، مراد طاهباز، از زندان اوین به همراه ۱۰ مامور امنیتی به مرخصی اعزام و در تاریخ ۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۰، به زندان اوین بازگردانده شد و در اعتراض به این روند غیرقانونی اعلام اعتصاب غذا کرد و در تاریخ ۸ فروردین ماه ۱۴۰۱، به اعتصاب غذای خود پایان داد.

مراد طاهباز، یکی از ۸ فعال محیط زیست است که در تاریخ ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی به اتهام (جاسوسی)به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری، محکوم شد. این حکم توسط شعبه دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تائید شد.‌

جلسات اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم رسیدگی به پرونده ۸ تن از فعالان محیط زیست از بابت رسیدگی به اتهام (جاسوسی از مراکز نظامی) به ترتیب در روزهای ۱۰، ۱۳، ۲۳، ۲۴ و ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۷، به صورت غیرعلنی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران توسط ابوالقاسم صلواتی برگزار شده بود. در این جلسات کیفرخواست پرونده که به گفته سید کاظم حسینی، وکیل مدافع یکی از متهمان پرونده بیش از ۳۰۰ صفحه است، توسط نماینده دادستان تهران قرائت شده بود.

جلسه تفهیم اتهام مراد طاهباز و سایر میهمانان این پرونده، در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست ابوالقاسم صلواتی، برگزار شده بود.

جزییاتی که در تاریخ ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸ پیرامون شرایط بازداشت طولانی‌ مدت این ۸ فعال محیط زیست در اختیار حقوق بشر در ایران قرار گرفت نشان از این دارد که مقامات قضایی ایران با ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در پرونده‌سازی علیه هر ۸ نفر این فعالان محیط زیستی، با استناد به اعترافات غیر واقعی که تحت اجبار و شکنجه شدید از آنها به دست آمده، همکاری تنگاتنگ داشته‌اند.

یک منبع آگاه پیش از این و در تاریخ ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸، از جزئیات بدرفتاری با این افراد در زندان که به خاطر نگرانی از اقدامات تلافی‌جویانه نیرو‌های اطلاعاتی خواست نامش محفوظ بماند در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران گفته بود: “برخی از این فعالان محیط زیست ماه‌ها تحت بازداشت در سلول انفرادی و شکنجه روانی، تهدید به قتل، تهدید به تزریق دارو‌های توهم‌زا و تهدید به دستگیری و قتل اعضای خانواده خود، قرار داشتند. این منبع مطلع همچنین خبر از ضرب و شتم برخی از این فعالان ۸ تن فعال محیط زیست برای اجبار به اعتراف علیه خودشان خبر داده بود.”

سیامک نمازی هم اوایل مهر ماه ۱۴۰۱، به مرخصی اعزام شد و چند روز پس از آن باقر نمازی، پدر این زندانی امنیتی که در پی ابتلا به نوعی بیماری صعب العلاج در زندان اوین بسر می برد با دریافت رفع ممنوعیت خروج از کشور ایران را ترک کرد و پس از مدتی کوتاه سیامک نمازی برای تحمل ادامه حبس خود به زندان اوین بازگردانده شد.

سیامک نمازی، فرزند باقری نمازی، در مهرماه ۱۳۹۴، در جریان سفری به ایران بازداشت شد و در روند دادرسی ناعادلانه سپس در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی به اتهام (همکاری با دولت متخاصم آمریکا) به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

همچنین، عماد(ادوارد)شرقی، در فروردین ماه سال ۱۳۹۷، در پی یورش ماموران اطلاعات سپاه پاسداران به منزل شخصی وی در تهران بازداشت و پس از تحمل ۹ ماه بلاتکلیفی در سلول انفرادی بند ۲ الف سپاه و طی مراحل بازجوئی و بازپرسی در آذر ماه ۱۳۹۷، با تودیع قرار وثیقه بطور موقت از زندان اوین آزاد شده بود.

با آغاز مراحل دادرسی، عماد(ادوارد)شرقی، از بابت اتهام (جاسوسی) و (جمع آوری اطلاعات نظامی) توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی، به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده بود و با توجه به حکم صادره و اینکه این شهروند ایرانی ـ آمریکایی، خود را در خطر بازداشت مجدد برای تحمل حبس ۱۰ ساله خود می دید در صدد خروج از مرزهای غربی ایران بصورت (غیرقانونی) برآمد که توسط نیروهای امنیتی، هنگام خروج از کشور در استان آذربایجان غربی، دستگیر و پس از مدتی کوتاه به زندان اوین در تهران، بازگردانده شد.

هر چند جرم جاسوسی از منظر حقوق بشر کاملا مردود است اما در سال‌های اخیر، بسیاری از شهروندان خارجی و حتی شهروندان دو تابعیتی در ایران، پس از بازداشت و پرونده سازی از سوی ارگانهای امنیتی مثل وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با اتهاماتی مرتبط با جاسوسی، همکاری با دولت متخاصم و یا تحت عنوان پروژه نفوذ، تفهیم اتهام و محکوم به تحمل حبس شدند و پس از مدتی از این افراد بعنوان ابزاری برای معامله و دستیابی به مقاصد سیاسی از سوی حکومت جمهوری در ایران استفاده شدند.

اعتراض نسبت به سرکوب و اعمال فشارهای امنیتی و قضایی و فقدان شفافیت قضایی در روند دادرسی به پرونده های متهمان سیاسی ـ امنیتی از جمله مواردی است که در گزارشات دوره ای سازمانهای بین المللی مدافع حقوق بشر در امور ایران به دفعات مد نظر قرار گفته که از جمله آن در تاریخ ۸ فروردین ماه ۱۴۰۲، سازمان عفو بین الملل، در گزارش سالیانه خود اینگونه برخوردها با شهروندان را به شدت محکوم کرد. / سی اِن اِن،

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید