استان گیلان: یک زوج بهایی در مجموع به ۹ سال و شش ماه حبس جزای نقدی و مجازات های تکمیلی محکوم شدند

وصال ممتازی و آنیسا سمیعیان

دادگاه تجدیدنظر استان گیلان با صدور دادنامه ای وصال ممتازی و آنیسا سمیعیان را در مجموع به ۹ سال و شش ماه حبس جزای نقدی و مجازات های تکمیلی محکوم کرد. این حکم از بابت اتهام هایی همچون فعالیت آموزشی و تبلیغ انحرافی مغایر با شرع مقدس اسلام، فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به رهبری در فضای مجازی و توهین به مقدسات اسلامی، علیه این زوج بهایی صادر شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای اخیر، وصال ممتازی و همسر وی آنیسا سمیعیان، شهروندان بهایی ساکن شهر رشت مرکز استان گیلان، توسط شعبه ۱۱ دادگاه تجدیدنظر استان گیلان، در مجموع به ۹ سال و شش ماه حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شدند.

براساس حکم صادره توسط شعبه ۱۱دادگاه تجدیدنظر استان گیلان، آنیسا سمیعیان از بابت اتهام «فعالیت آموزشی و تبلیغ انحرافی مغایر با شرع مقدس اسلام» به سه سال و شش ماه و یک روز حبس تعزیری، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به تحمل هفت ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری محکوم و همسر وی وصال ممتازی هم از بابت اتهام «توهین به رهبری در فضای مجازی» به تحمل یک سال و سه ماه حبس تعزیری، بابت اتهام «توهین به مقدسات اسلامی» هم به تحمل سه سال و شش ماه و یک روز حبس تعزیری و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» هم به هفت ماه  ۱۶ روز حبس تعزیری و بعنوان مجازات تکمیلی هم به پرداخت ۳۸۰ میلیون ریال وجه نقد به صندوق دولت و همچنین هر یک از این زوج بهایی به ۱۰ سال و ۱ روز محرومیت از حقوق اجتماعی از قبیل منع عضویت در احزاب، گروهها و دسته جات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، محکوم شدند. با اعمال قانون ۱۳۴ مجازات اسلامی(تجمیع جرائم)، تحمل اشد مجازات به میزان ۳ سال و ۶ ماه و ۱ روز حبس تعزیری برای هر یک از این زوج بهایی لازم به اجرا است.

لازم به اشاره است وصال ممتازی و همسرش آنیسا سمیعیان، در مرحله بدوی، توسط شعبه ۳ دادگاه انقلاب شهر رشت مرکز استان گیلان، از بابت اتهامات(فعالیت آموزشی و تبلیغ انحرافی مغایر با شرع مقدس اسلام)، (فعالیت تبلیغی علیه نظام)، (توهین به رهبری در فضای مجازی) و (توهین به مقدسات اسلامی) در مجموع به تحمل ۹ سال و ۶ ماه و ۴ روز حبس تعزیری محکوم شده بودند.

همچنین، در تاریخ ۵ فروردین ماه ۱۴۰۲، انیسا سمیعیان و همسر وی وصال ممتازی، توسط قاضی شعبه ۳ دادگاه انقلاب رشت، بصورت غیابی محاکمه شده بودند و پس از اطلاع این افراد و تشکیل جلسه واخواهی در تاریخ ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۲، جلسه دادرسی به اتهامات این زوج بهایی در مرحله واخواهی برگزار شده بود.

منزل آنیسا سمیعیان و وصال ممتازی، در آبان ماه ۱۴۰۱، توسط ماموران وزارت اطلاعات، تفتیش و پس از توقیف برخی لوازم شخصی سپس در تاریخ ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۱، وصال ممتازی، توسط نیروهای امنیتی، بازداشت و پس از تفهیم اتهام در دادسرا به زندان لاکان رشت منتقل شده بود.

همچنین، آنیسا سمیعیان، با توجه به اینکه دوران بارداری خود را سپری می کرد پس از ۲ جلسه احضار و بازجویی در دادسرای عمومی و انقلاب شهر رشت با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید