احراز هویت سومین کولبر زخمی شده در مناطق مرزی نوسود

کولبر

فاضل ملکی بە همراه دو کولبر دیگر در پی تیراندازی و ضرب و شتم نیروهای مسلح در مناطق مرزی نوسود زخمی شدند. پیش‌تر خبر دو کولبر دیگر منتشر شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شامگاه چهارشنبە دوم اسفندماه ١٤٠٢، فاضل ملکی کولبر اهل شهرستان جوانرود در اثر ضرب و شتم نیروهای مسلح در مناطق مرزی نوسود زخمی شد.

نیروهای هنگ‌مرزی رژیم در مرز نوسود اقدام بە تیراندازی و ضرب و جرح کولبران کردە و در پی آن دو کولبر اهل جوانرود با شلیک مستقیم و یک کولبر دیگر نیز بر اثر پرتاب سنگ، بە شدت مجروح شدند.

فقدان شغل و معیشت مناسب: معضل کولبری به عنوان راهی برای کسب معیشت در مناطق مرزی به دلیل فقدان شغل و فرصت های اقتصادی مناسب، جان بسیاری از کولبران را به خطر انداخته است.

کولبری اصطلاحی است که به افرادی در غرب ایران، عمدتا در مناطق کردنشین، گفته می‌شود که برای امرار معاش به حمل کالا بین دو طرف مرز ایران و کشورهای همسایه (عمدتا عراق) مبادرت می‌ورزند. این کالاها معمولا بر پشت کول‌برها یا با استفاده از حیوانات بارکش حمل می‌شوند و شامل اقلام مختلفی از جمله لوازم خانگی، پوشاک، سیگار و …. هستند.

خطرات جانی: کولبران مجبورند از مسیرهای کوهستانی صعب‌العبور و خطرناک عبور کنند که این کار با ریسک سقوط، بهمن، برف و یخبندان همراه است. متاسفانه تیراندازی نیروهای مرزبانی هم از دیگر خطراتی است که جان کولبران را تهدید می‌کند.

مشکلات معیشتی: درآمد کولبری ناپایدار بوده و با سختی و مشقت بسیاری بدست می‌آید. همچنین به دلیل ماهیت غیررسمی این کار، کولبران از مزایای کارگری مانند بیمه و بازنشستگی محروم هستند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید