محمد حبیبی، عضو هیئت مدیره کانون معلمان تهران به زندان بزرگ تهران منتقل شد

mohammad habibi-kampain.info

محمد حبیبی، عضو هیئت مدیره کانون معلمان تهران، که پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه در تجمع تهران بازداشت شده بود، به زندان بزرگ تهران (فشافویه) منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، محمد حبیبی، عضو هیئت مدیره کانون معلمان تهران، که پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه در تجمع تهران بازداشت شده بود، سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ به زندان بزرگ تهران زندان موسوم به فشافویه منتقل شد، همینطور روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۷ تن از بازداشت شدگان تجمع اعتراضی معلمان، بعد از رد قرار وثیقه ۵۰ میلیونی، به قید کفالت آزاد شدند.

محمدتقی فلاحی دبیرکانون صنفی معلمان تهران، رسول بداقی، بازرس کانون صنفی معلمان تهران، رحمان عابدینی، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان البرز و فعالان صنفی معلمان، اسماعیل گرامی، حسین غلامی، جواد زنوزی و عالیه اقدام دوست، ۷ بازداشتی هستند که موقتا با قرار کفالت آزاد شده‌اند. محمد حبیبی نیز که تاکنون از وضعیت وی اطلاع درستی در دست نبود، روز گذشته،  ۲۵ اردیبهشت به زندان بزرگ تهران، زندان بزرگ تهران منتقل شد.

یک منبع مطلع در خصوص آخرین وضعیت محمد حبیبی به کمپین گفت: «شب گذشته، محمد حبیبی در تماسی با خانواده اش اعلام کرد ” برایش وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی تعیین کرده اند” به همین دلیل خانواده محمد حبیبی امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، به همراه وثیقه گذار، به بازپرسی شعبه ۲ دادسرای اوین مراجعه نمودند اما بازپرس از پذیرش وثیقه امتناع نمود و او آزاد نشد.»

کانون صنفی معلمان استان تهران پیرامون بازداشت اعضای کانون و جمعی از فعالان صنفی در بخشی از بیانیه‌ی روز ۲۴ اردیبهشت خود، گفت:

قرار بازداشت ۷تن از بازداشت شدگان به قرار وثیقه تبدیل شد ولی معلمان زندانی از قبول این قرار امتناع کردند و اعلام نمودند که جرمی مرتکب نشده اند که بخواهند به خاطر آن تامین وثیقه نمایند سرانجام با پیگیری خانواده ها و ایستادگی معلمان روز یکشنبه قرار وثیقه به کفالت تبدیل شد و آقایان محمدتقی فلاحی دبیرکانون صنفی معلمان تهران، رسول بداقی بازرس کانون صنفی معلمان تهران، رحمان عابدینی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان البرز و فعالان صنفی آقایان اسماعیل گرامی، حسین غلامی،جواد زنوزی و خانم عالیه اقدام دوست بصورت موقت آزاد شدند.

اما در این میان وضعیت محمد حبیبی به مراتب همچنان نامعلوم است. محمد حبیبی که در روز ۲۰ اردیبهشت با ضرب و شتم شدید در مقابل چشمان دهها معلم دستگیر شد به سلول های انفرادی سپاه منتقل شده است و روز جمعه مانند سایر معلمان وثیقه ۵۰ میلیون تومانی به وی ابلاغ شده است اما پرونده وی روز یکشنبه به بازپرسی ۲ ارجاع داده و دستور وثیقه و آزادی وی متوقف شده است در حالی که خانواده و دوستانش با توجه به وقوع ضرب و جرح، بسیار نگران سلامتی ایشان هستند.

کانون صنفی معلمان استان تهران ضمن تبریک به خانواده و معلمان کشور بخاطر آزادی هفت فعال صنفی و اعتراض شدید به ادامه بازداشت محمد حبیبی خواهان صدور قرار منع تعقیب برای کلیه بازداشتی های تجمع بیستم اردیبهشت و آزادی فوری آقای حبیبی است.

همچنین کانون صنفی معلمان استان تهران در اعتراض به دستگیری دبیر کل و بازرس و عضو هیات مدیره و ۵فعال صنفی ، در راستای اعتراض به روند غیرقانونی بازداشت و حبس معلمان، خواهان ایجاد کمیته تحقیق و تفحص با حضور نمایندگان کانون و تشکل های عضو شورای هماهنگی، پزشکان و حقوقدانان مستقل و وکلای معلمان برای مشخص شدن ابعاد فاجعه روز ۲۰ اردیبهشت است. همچنین باید وضعیت معلمانی که مورد ضرب و شتم قرار گرفته مشخص گردد و وسایل شخصی معلمان دستگیر شده، که مفقود و ناپدید شده، به آنان بازگردانده شود.
بی شک کانون صنفی از تمام ظرفیت قانونی خود برای دفاع از حقوق اعضای خود استفاده خواهد کرد و به مسئولان قضایی و امنیتی و اجرایی در مورد تبعات هتک حرمت معلمان هشدار می دهد و امیدوار است به زودی با صدور قرار منع تعقیب محمد حبیبی و سایر معلمان زندانی آقایان اسدی ، بهشتی و عبدی از زندان آزاد شوند.

به امید تحقق مطالبات صنفی و آموزشی معلمان ایران-کانون صنفی معلمان استان تهران

گزارش کامل تجمع ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ معلمان را از اینجا بخوانید.

پیش از آزادی ۷ تن از فعالان صنفی و معلمان بازداشتی، صدیقه پاک ضمیر عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران و فعال حقوق زنان روز بیست و یک اردیبهشت در توییترش نوشته بود: «بداقی و فلاحی و عابدینی و حسینی و گرامی را با دست بند و پابند زنجیری دیدیم لحظاتی اجازه دادند همسران شان قرصهاو داروهایشان را بهشان بدهند. دراین وَن تاریک و با فَنس های قفسی مانند، اثری از محمد حبیبی نبود.»

از آزادی محمد حبیبی از بازداشت قبلی اش کمتر از یک ماه می گذرد، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان تهران  دوازدهم اسفند ۹۶ نیز به اتهام اقدام علیه امنیتی و از سوی اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد و پس از یک ماه و نیم بازداشت و بازجویی بدون وکیل، ۲۶ فروردین ۹۷ با سپردن وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.

در تجمع روز بیست اردیبهشت معلمان در اعتراض به پولی سازی و خصوصی‌سازی آموزش بیش از سی شهر مشارکت کردند . اگر چه در اکثر شهرها تنش خاصی گزارش نشد اما در تهران پانزده نفر از معلمان معترض بازداشت شدند، هشت تن از جمله محمدحسن پوره و علی زلفی و علی پیروز به زودی آزاد شدند و برای هفت تن باقی مانده قرار وثیقه صادر شده است.

سرکوب تجمع و بازداشت معلمان در تهران با خشن توصیف شده است. کانون معلمان البرز در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای لباس شخصی و امنیتی عمدا با برخورد وحشیانه و غیرقانونی، تجمع معلمان را به تشنج کشیده‌اند. یک شاهد عینی درباره نحوه بازداشت معلمان نوشت: «ریختند همه را وحشیانه زدند. با مشت به صورتمان زدند. پلک چشم یک معلم زن را پاره کردند… محمد حبیبی را وحشیانه روی زمین می کشیدند و با پا بهش ضربه میزدند. ما هم که تلاش می کردیم محمد را نجات دهیم با مشت ولگد زدند. با مشت ضربه به کلیه های من زدند.»

بازداشت و سرکوب معلمان ایرانی با هفدهمین روز اعتصاب غذای اسماعیل عبدی در زندان اوین همزمان شده است. این عضو ارشد کانون صنفی معلمان تهران از روز چهارم اردیبهشت در اعتراض به عدم استقلال قوه قضائیه، نقض گسترده حقوق معلمان و کارگران و همچنین در اعتراض به روند غیرقانونی محاکمه خودش در دادگاهی غیرعلنی و بدون حضور هیئت منصفه در زندان اوین تهران دست به اعتصاب غذا زده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید