بازداشت دانشجویان معترض در فضای امنیتی دانشگاه‌ها

طی روزهای گذشته برخی دانشجویان و فعالان صنفی دانشجویی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

بَنا بر اطلاع فعالان دانشجویی در ایران، ساها مرتضایی (دانشجوی محروم از تحصیل)، امیر فرصتی، نرگس باقری، ملیکا قرگوزلو، کامیارذوقی، علی نانوایی و محمدامین حسینی افرادی هستند که تا این لحظه بازداشت و هویت آن‌ها احرازشده است. گفته می شود این بازداشت ها پس از تجمعات دانشجویی و اعتراضات مردمی به گرانی قیمت بنزین، توسط نهادهای امنیتی صورت گرفته است.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در کانال تلگرامی خود روز سه‌شنبه ۲۹ آبان ماه گزارش داد که روز دوشنبه ٢٧ آبان دانشجویان دانشگاه تهران دست به تجمعی در اعتراض به افزایش سه برابر نرخ بنزین، وضعیت فاجعه بار معیشتی و سرکوب های سنگین زدند که ۴۰ تا ۵۰ دانشجو بازداشت شدند.

بنابر این گزارش این تجمع تا ساعت ٨شب دوشنبه ادامه یافته و «با نزدیک شدن به ساعات تاریکی شب، چندین آمبولانس حاوی نیروهای لباس شخصی وارد دانشگاه شدند و تعدادی از دانشجویان را دستگیر و داخل آمبولانس کردند.»

گزارش‌ها حاکی است که برخی از این دانشجویان پس از بازداشت به «زندان فشافویه و تعدادی نیز به زندان اوین» منتقل شده اند.

اعتراضات به گران شدن قیمت بنزین از روز جمعه ۲۴ آبان ماه آغاز و در روزهای بعد شدت گرفت  و گفته می شود کماکان نیز ادامه دارد. بر اساس اخبار ارسالی به کمپین و برخی شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌هایی حقوق بشری  تاکنون صدها  تن از شهروند کشته و یا زخمی و هزاران نفر نیز در شهرهای مختلف ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

سرویس اینترنت و ارتباط با شبکه جهانی در ایران از روز شنبه ۲۵ آبان، تاکنون به دلیل آغاز اعتراضات از سوی مقامات حکومت قطع شده است.

روز یک‌شنبه ۲۶ آبان‌ماه، خانم مرتضایی، دانشجوی محروم از تحصیل که در دادگاه به شش سال زندان محکوم شده‌است، در خوابگاه دانشجویان در تهران به همراه دو دانشجوی دیگر بازداشت شد.

به نوشته تلگرام «شوراهای صنفی دانشجویان کشور» هویت دو دانشجوی دیگر امیر فرصتی، دانشجوی موسیقی هنرهای زیبا و نرگس باقری از دانشگاه هنر عنوان شده‌است.

ملیکا قرگوزلو، دانشجوی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی، روز یکشنبه ٢۶ آبان، در خیابان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تماسی کوتاه که با خانواده خود داشته از انتقال خود به زندان اوین خبر داده است.

کامیار ذوقی، دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تهران و فعال صنفی این دانشگاه شب دوشنبه، ٢٧ آبان، در منزل خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. تاکنون خبری از اینکه این دانشجو توسط کدام نهاد امنیتی بازداشت‌شده  است در دست نیست. علی نانوایی، دانشجوی دانشگاه تهران نیز در همان روز دوشنبه در هنگام خروج از دانشگاه توسط نهادهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل‌شده است.

محمدامین حسینی دبیر سابق شورای صنفی دانشگاه نوشیروانی بابل و دانشجوی حقوق دانشگاه گرگان نیز که شب دوشنبه  ۲۷ آبان، بازداشت‌شده بود روز سه شنبه ۲۸ آبان، آزاد شد، تا این لحظه از نحوه آزادی این فعال دانشجویی اطلاعاتی در دست نیست.

حسن روحانی هنگام معرفی وزیر علوم به مجلس گفته بود: «هر چه در انتخابات ۹۲ و ۹۶ درباره محیط دانشگاه‌ها، امن بودن دانشگاه و نه امنیتی بودن دانشگاه‌ها، فضای آزاد و امنیت لازم برای دانشجو و برای استاد مطرح شد، همچنان رئیس‌جمهور و دولت دوازدهم به عهد خود وفادار خواهد بود. من برای امنیت دانشجویان، فضای دانشگاه و خطی که اعلام کردم، معامله نخواهم کرد.»

برخی از دانشجویان  پس از بازداشت گسترده دانشجویان و فعالان دانشجویی پس از اعتراضات دی ماه ۹۶، عنوان کرده بودند، «فضای دانشگاه‌های بزرگ بیشتر بر خلاف قول رئیس جمهور حسن روحانی مبنی بر “دانشگاه امن نه امنیتی” نه تنها امن نشده که روز به روز پادگانی‌تر می‌شود.»

در مرداد ماه سال جاری،  ۵۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه تهران به احکام صادر شده برای فعالان دانشجویی، با نوشتن نامه‌ای خطاب به وزیر علوم، اعتراض کردند. این دانشجویان از منصور غلامی خواسته‌اند برای اینکه نامش در «یکی از دوران‌های سیاه سرکوب دانشجویان» ثبت نشود، استعفا کند.

در این نامه، دانشجویان دانشگاه تهران از وجود ۱۴ دانشجوی تحت حکم این دانشگاه به نام‌های پدرام پذیره، سینا درویش عمران، سها مرتضایی، پریسا رفیعی، علی مظفری، سینا ربیعی، محسن حق شناس، محمد قاسم الله یاری، لیلا حسین زاده، روح الله مردانی، کسری نوری، مرضیه امیری و  شیما انتصاری با مجموع احکام بیش از ۸۰ سال حبس تعزیری خبر داده‌اند و نوشته‌اند نظر به ناتوانی دانشگاه و وزارت علوم در تأمین امنیت و استیفای حقوق دانشجویان، تا اندک زمانی دیگر همه این ۱۴ نفر پشت میله‌های زندان خواهند بود این به آن معناست که این دانشجویان مشغول به تحصیل در مقاطع مختلف، عملا از حق تحصیل محروم شده‌‏اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید