عدم رعایت اصل تفکیک جرایم؛ رضا و علی واثقی به بندهای مواد مخدر و سرقت منتقل شدند

رضا و علی واثقی، دو فعال تُرک (آذربایجانی) محبوس در زندان مرکزی اردبیل بدون رعایت اصل تفکیک جرایم به بندهای محل نگهداری مجرمان سرقت و مواد مخدر منتقل شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، رضا و علی واثقی، فعالین تُرک (آذربایجانی) که هر یک به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده و در حال گذراندن دوران محکومیت حبس در بند ۱۶ زندان مرکزی اردبیل بودند، روز یکشنبه ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۹، به دستور مسئولان زندان بدون در نظر گرفتن اصل تفکیک جرایم به بندهای ۵ و ۲ که محل نگهداری متهمان جرائم مواد مخدر و زندانیان جرائم سرقت است، منتقل شده اند.

بر اساس گزارش های دریافتی، رضا واثقی به بند ۵ که محل نگهداری متهمان جرائم مواد مخدر و مصرف کننده متادون هستند و علی واثقی به بند ۲ که مختص زندانیان جرائم سرقت است، منتقل شده اند.

این فعالین تُرک (آذربایجانی) از سوی شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر استان اردبیل از بابت اتهامات «مشارکت در تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی کشور از طریق چاپ شب نامه» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» هر یک به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.

بر اساس بند «الف» ماده ۶ قانون جرم سیاسی، مجرمان سیاسی باید در مکان جداگانه‌ای دوران محکومیت خود را بگذارند، اما این اصل در بسیاری از زندان‌های کشور اجرا نمی‌شود.

ماده ۶ قانون جرم سیاسی چند بند دارد که بر اساس این بندها موارد زیر نسبت به متهمان و محکومان جرائم سیاسی باید اعمال شود:

الف ــ مجزا بودن محل نگهداری درمدت بازداشت و حبس از مجرمان عادی

ب ــ ممنوعیت از پوشاندن لباس زندان در طول دوران بازداشت و حبس

پ ــ ممنوعیت اجرای مقررات ناظر به تکرار جرم

ت ــ غیرقابل استرداد بودن مجرمان سیاسی

ث ــ ممنوعیت بازداشت و حبس به‌صورت انفرادی به‌جز در مواردی که مقام قضائی بیم تبانی بدهد یا آن را برای تکمیل تحقیقات ضروری بداند لکن در هر حال مدت آن نباید بیش از پانزده روز باشد.

ج ــ حق ملاقات و مکاتبه با بستگان طبقه اول در طول مدت حبس

چ ــ حق دسترسی به کتب، نشریات، رادیو و تلویزیون در طول مدت حبس.

برخی فعالان حقوق بشر می‌گویند که مقامات جمهوری اسلامی تعمدا از این اصل پیروی نمی‌کنند تا فشار بیشتری روی فرد زندانی متهم به جرایم سیاسی وارد شود.

عدم رعایت این اصل در زندان باعث کشته شدن برخی زندانیان در زندان شده‌است یا گاها دیده شده که زندانی برای رسیدن به حقوق حداقلی خود به ناچار دست به اعتصاب غذا بزند.

کشته شدن علیرضا شیرمحمدعلی در زندان به دست دو زندانی غیرسیاسی و جان باختن وحید صیاد نصیری بر اثر اعتصاب غذا در زندان تنها دو نمونه از این دست وقایع بوده‌اند.

علی واثقی، فعال مدنی که از سوی شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر استان اردبیل به ریاست قاضی عتبات از بابت اتهامات «مشارکت در تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی کشور از طریق چاپ شب نامه» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد.

وی روز شنبه ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۹، در پی مراجعه به واحد اجرای احکام اردبیل بازداشت و برای تحمل ۲ سال حبس تعزیری به زندان مرکزی اردبیل منتقل شد.

رضا واثقی نیز در اواسط مهرماه ۱۳۹۹، توسط شعبه یک دادگاه تجدید نظر انقلاب اردبیل به اتهام «مشارکت در تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی کشور از طریق چاپ شبنامه» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد.

او روز چهارشنبه ۱۴ آبان ماه ۱۳۹۹، بعد از مراجعه به اجرای احکام اردبیل بازداشت و جهت اجرای حکم روانه زندان مرکزی اردبیل شد‌.

رضا و علی واثقی، در مرداد ماه ۱۳۹۹، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اردبیل به ریاست «قاضی مهدوی راد» به اتهام «مشارکت در تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی کشور از طریق چاپ شب نامه» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ترتیب به۲ و ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.

این حکم روز سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ به صورت شفاهی در دفتر شعبه اول دادگاه انقلاب به این فعالین ابلاغ شد.

این دو فعال مدنی همچنین متهم شدند که آثار ضرب و جرح توسط نیروهای امنیتی در زمان بازداشت را پس از آزادی موقت در شبکه‌های مجازی منتشر کرده و از این طریق علیه نظام جمهوری اسلامی تبلیغ کرده‌اند.

روز چهارشنبه ۲۱ خردادماه ۱۳۹۹، علی و رضا واثقی در محل کار خود واقع در میدان قیام شهر اردبیل، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

بر اساس گزارش کمپین، این دو برادر در زمان بازداشت خواهان رویت حکم بازداشت خود بودند که از سوی ماموران امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و این برخورد ماموران موجب شد که کسبه میدان قیام اردبیل نسبت به این نحوه  عملکرد ماموران مداخله و به شدت اعتراض کرده که در پی این موضوع و برای کنترل اوضاع ایجاد شده، چهار خودرو یگان ویژه برای متفرق کردن کسبه و همسایگان در مکان حاضر شدند.

محل کسب این فعالین نیز روز پنج‌شنبه ۲۲ خردادماه ۱۳۹۹، توسط ماموران اداره اطلاعات مورد تفتیش قرار گرفت. در جریان این بازرسی برخی از اقلام شخصی و کامپیوتر آنها ضبط شده بود.

علی واثقی بعد از ظهر روز پنج‌شنبه ۲۲ خردادماه ۱۳۹۹، پس از تماس کوتاه با خانواده، از ضرب و شتم خود و برادرش به هنگام دستگیری و حضورشان در بازداشتگاه اداره اطلاعات اردبیل خبر داده بود وی به دلیل قطع شدن تلفن نتوانسته بود اطلاعی از دلایل بازداشت و وضعیت جسمی شان بدهد.

عصر روز سه شنبه ۲۷ خرداد ماه ۱۳۹۹، علی و رضا واثقی، فعالین تُرک (آذربایجانی) که روز چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹، در محل کار خود واقع در میدان قیام شهر اردبیل، توسط نیروهای امنیتی، بازداشت شده بودند.

این فعالین تُرک (آذربایجانی) پس از پایان مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه ۱۱۰ میلیون تومانی برای هر کدام، تا اتمام مراحل دادرسی و به صورت موقت آزاد شدند.

با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در زندانهای کشور، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در مقابه با ویروس کووید ۱۹، تراکم بالا و بیش از حد مجاز زندانیان محبوس در زندان اردبیل و بندها، بیم آن می رود که این زندانیان در معرض خطر از دست دادن سلامتی و جانشان قرار بگیرند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید