محرومیت مژگان کاوسی، زندانی سیاسی کُرد از حق مرخصی

مژگان کاوسی، نویسندە و محقق کُرد از سوی شورای انضباطی زندان اوین از حق مرخصی محروم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مژگان کاوسی زندانی سیاسی کُرد در پی اعتصاب غذا در اعتراض به عدم موافقت با اعطای مرخصی ازسوی شورای انضباطی زندان اوین از حق مرخصی محروم شده است.

روز سه شنبه ١١ شهریورماه ۱۳۹۹، مژگان کاوسی زندانی سیاسی کُرد اهل کلاردشت کە در زندان اوین دوران محکومیت حبس را سپری می کند، در اعتراض بە عدم موافقت با درخواست مرخصی و همچنین تبعیض جنسی برای ارتباط تلفنی با خانوادە ها دست بە اعتصاب غذا زدە بود.

این زندانی سیاسی که از بیماری گوارشی و هموروئید رنج می برد، روز چهارشنبه ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۹، جهت انجام عمل جراحی از بند زنان زندان اوین به بیمارستان طالقانی اعزام شده بود.

مژگان کاوسی، نویسندە و محقق کُرد اهل کلاردشت روز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، برای تحمل دوران محکومیت خود بازداشت و به زندان نوشهر منتقل شد.

این شهروند به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام»، «تشویق مردم به بر هم زدن نظم عمومی» و «عضویت در گروه های معاند نظام» به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

مصطفی نیلی، وکیل مدافع خانم کاوسی ضمن تایید این خبر طی یادداشتی درخصوص بازداشت موکل خود در صفحه توییتری خود نوشته بود: «خانم مژگان کاووسی نویسنده و پژوهشگر کرد و موکل اینجانب که در مجموع به هفتاد وشش ماه و پانزده روز حبس محکوم شده -که بر اساس تجمیع ۳۶ ماه آن اجرا می‌شود- امروز جهت اجرای حکم جلب شد. اجرای احکام نوشهر بر خلاف ماده ۵۰۰ قانون آیین دادرسی کیفری بدون احضار، دستور جلب را صادر کرده است.»

دادگاه تجدید روز جمعه ۱۶ اسفندماه ۱۳۹۸، حکم ۶۹ ماه زندان این نویسندە و محقق کُرد را که توسط شعبه اول دادگاه انقلاب صادره شده بود را به ۷۶ ماه و نیم، زندان افزایش داد.

بر اساس دادنامه صادره توسط دادگاه تجدید نظر: اتهام «تبلیغ علیه نظام» از ۶ ماه به ۷ ماه و نیم و حکم حبس به اتهام «تشویق مردم به بر هم زدن نظم عمومی» از ۳۰ ماه به ۳۶ ماه افزایش پیدا کرد و حکم صادره به اتهام «عضویت در گروه های معاند نظام» ۳۳ ماه باقی ماند.

خانم کاوسی روز دوشنبه ۲۷ آبان ماه توسط مأموران اطلاعات سپاه بازداشت و جهت بازجویی به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در ساری منتقل‌شده بود و پس از ۲۲ روز بازداشت در بازداشتگاه اطلاعات سپاه ساری به بند نسوان زندان نوشهر منتقل و در تاریخ ۲۸ آذرماه با قید وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از این زندان آزادشد.

مژگان کاوسی، نویسنده و فعال فرهنگی از کُردهای شمال ایران، فارغ‌التحصیل رشته هنرهای زیبا در مقطع کارشناسی ارشد است و در سال‌های گذشته دو فیلم مستند به نام‌های «هیوا» و «بر باد» ساخته است.

نگارش: شتاو معزی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید