دادگاه سپیده قلیان برگزار شد

امروز دوشنبه ۱۶ تیرماه جلسه دادگاه سپیده قلیان به اتهام «شرکت در اعتراضات آبان‌ماه» در دادگاه دزفول برگزار شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز دوشنبه ۱۶ تیرماه ۹۹ جلسه رسیدگی به اتهام سپیده قلیان، فعال مدنی زندانی در دادگاه کیفری ۲ دزفول برگزار شد.

جمال حیدری‌منش، وکیل این زندانی سیاسی در صفحه اینستاگرام خود نوشت موکلش به اتهام «اخلال در نظم عمومی به صورت غیر گسترده» به تبصره ماده ۲۸۶ قانون مجازات شده است.

آقای حیدری‌منش در نوشته خود اتهام های انتسابی علیه سپیده قلیان را «سنگین و غیر موجه و بدعت‌انگیز» خوانده است.

او حضور قلیان در اعتراضات را «کوتاه مدت» دانسته و گفته که موکلش فقط پلاکاردی در دست داشت که حاوی یک سوال بود.

«سپیده قلیان»، فعال کارگری و شهروند خبرنگاری که به دلیل حمایت از کارگران هفت تپه و شرکت در اعتراضات سراسری آبان سال گذشته، به پنج سال زندان تعزیری محکوم شده بود، روز یکشنبه ۱ تیر ماه ۱۳۹۹، پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل ۵ سال حبس تعزیری روانه زندان اوین شد.

«سپیده قلیان» در حالی برای سپری کردن دوره محکومیت پنج ساله به زندان میرود که بر خلاف تعدادی از هم پرونده‌ای‌هایش مشمول عفو نشده است.

«سپیده قلیان»، فعال مدنی در جریان اعتراضات آبان‌ماه سال گذشته، شامگاه شنبه ۲۵ آبان‌ماه ۹۸ در منزل مسکونی پدرش همراه با خشونت و ضرب و جرح بازداشت شده‌ و روز سه‌شنبه ۱۲ آذرماه، با سپردن وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به طور موقت از زندان سپیدار اهواز آزاد شد‌ه‌ بود.

پس از بازداشت آخر خانم قلیان ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن در میان معترضان نوشته‌ای در اعتراض به گرانی بنزین در دست گرفته و شعار می‌دهد: «نه زندان نه تهدید دیگر اثر ندارد.»

کمپین پیش‌تر خبر بازداشت او را منتشر کرده‌بود.

سپیده قلیان دوباره بازداشت شد

سپیده قلیان پیش‌تر در روز یک‌شنبه ۳۰ دی‌ماه ۹۷ بازداشت و روز شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸، با سپردن وثیقه به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان قرچک ورامین آزاد شده‌بود.

سپیده قلیان، یکی از متهمان هفت‌تپه که به ۱۹ سال و نیم زندان محکوم شده‌است، از روز یکشنبه ۲۸ مهرماه در زندان قرچک ورامین در اعتصاب غذای خشک بود و از بامداد روز جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ با وعده مسئولان زندان مبنی بر رسیدگی به خواسته‌هایش به اعتصاب غذای خود پایان داده‌بود.

سپیده قلیان ابتدا در ۲۷ آبان‌ماه ۹۷ بازداشت و در آذرماه با تأمین وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت آزاد شده‌بود، اما دوباره در روز یک‌شنبه ۳۰ دی‌ماه ۹۷ در اهواز بازداشت شد و یک‌شنبه ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، از زندان سپیدار اهواز به زندان اوین منتقل شده‌بود.

این شهروند خبرنگار در هشتم اردیبهشت در حالی به زندان اوین منتقل شد که در همان روز اسماعیل بخشی و امیر (علی) امیرقلی نیز به همراه چند متهم دیگر به زندان اوین منتقل شده‌بودند.

پیش‌تر گزارش شده‌بود که در این جلسه بازپرسی، ۴ اتهام از “جمله فعالیت تبلیغی علیه نظام”، “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور”، “همکاری با گروهای معاند” و “اخلال در نظم عمومی” به خانم قلیان تفهیم شده‌است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید