دو فعال مدنی تُرک (آذربایجانی) از زندان تبریز آزاد شدند

دو فعال مدنی تُرک (آذربایجانی) که در جریان تجمعات اعتراضی در تبریز بازداشت شده بودند با تودیع قرار وثیقه از زندان این شهر آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بابک کیومرثی و سعید سلطانی دو فعال مدنی تُرک (آذربایجانی) که پس از پایان مراحل بازجویی و تفهیم اتهام از بازداشتگاه وزارت اطلاعات تبریز به بند قرنطینه زندان مرکزی این شهر منتقل شده بودند، امروز پنج شنبه ۱۳ آذرماه ۱۳۹۹، هر کدام با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی به صورت موقت از زندان مرکزی تبریز آزاد شدند.

 بابک کیومرثی فعال مدنی، روزسه شنبه ۱۱ آذرماه ۱۳۹۹، با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه وزارت اطلاعات تبریز به بند قرنطینه زندان مرکزی تبریز منتقل شده بود.

سعید سلطانی دیگر فعال مدنی، روز چهارشنبه ۱۲ آذرماه ۱۳۹۹، با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه وزارت اطلاعات تبریز به بند قرنطینه زندان مرکزی تبریز منتقل شد.

اتهام انتسابی علیه این دو فعال مدنی در مراحل بازجویی، «عضویت در جمعیت های معارض کشور» عنوان شده است.

 بابک کیومرثی و سعید سلطانی دو شهروند تُرک (آذربایجانی) در جریان اعتراضات اخیر در حمایت از عملیات آزاد سازی «قره‌باغ» و ارتش جمهوری آذربایجان در شهر جلفا بازداشت شدند.

این دو فعال مدنی روز یکشنبه ۱۳ مهرماه ۱۳۹۹، در محل کار توسط نیروهای امنیتی در شهر جلفا بدون ارائه حکم بازداشت شده بودند.

ماموران در زمان بازداشت سعید سلطانی اقدام به بازرسی منزل وی کرده و تعدادی از وسایل شخصی وی از جمله لپ‌تاپ، تلفن همراه، کتاب‌ها و خودروی او را ضبط کرده بودند.

به علاوه در جریان بازداشت بابک کیومرثی، همسر وی توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی پیشتر نیز در اوایل آبان ماه ۱۳۹۹، با انتشار گزارشی در خصوص تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت سعید سلطانی و بابک کیومرثی اطلاع رسانی کرده بود.

بازپرس شعبه ۱۶ دادگاه انقلاب تبریز به ریاست سید علی موسوی مسئول رسیدگی به پرونده این کشنگران ترک بوده است.

بازداشت های گسترده شهروندان ترک در شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل، زنجان، رشت و تهران به دنبال حمایت از آزادسازی قره‌باغ و اعتراض به آنچه که «حمایت دولت ایران از ارمنستان» خوانده شده و نیز بسته شدن مرز نوردوز صورت گرفته بود.

بیشتر بخوانید:

اعتراضات ترک‌های ایران علیه ارمنستان؛ گزارشی از آخرین وضعیت بازداشت شدگان در تجمعات

اعتراضات ترک های ایران: دست‌کم ۶۰ شهروند معترض بازداشت شدند

اعتراضات ترک های ایران؛ بازداشت ده‌ها معترض در شهرهای مختلف ترک نشین

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید