بازداشت شماری از فعالان کارگری در تجمعات روز جهانی کارگر در شهرهای مختلف

در پی برگزاری مراسم روز جهانی کارگر ده ها تن از فعالان کارگری و شرکت کنندگان در تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف کشور توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز شنبه ۱۱ اردیبهشت مصادف با ۱ ماه می روز جهانی کارگر ده ها تن از فعالان کارگری و شرکت کنندگان در تجمعات اعتراضی توسط نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف کشور بازداشت و برخی پس از دقایقی آزاد شده اند اما از سرنوشت تعدادی دیگر از آنها اطلاعی در دست نیست.

تجمعات روز جهانی کارگر امروز شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه  ۱۴۰۰، در بسیاری از شهرهای کشور از جمله اراک، اصفهان، اهواز، تبریز، ساری، سنندج، کرمانشاه، شوش، قزوین، کرج، یزد و … برگزار شده و در اکثر این شهرها تجمعات با یورش نیروهای امنیتی و انتظامی به تجمع گنندگان همراه بوده است.

در اکثر شهرها نیروهای امنیتی و انتظامی پیش از برگزاری مراسم در محل حضور داشته‌ و برخی از بازداشت ها پیش از شروع برگزاری مراسم روز جهانی کارگر صورت گرفته است.

گزارش شده است بازداشت شدگان از اقشار مختلف مردم از جمله کارگران، بازنشستگان و معلمان بوده اند.

بر اساس گزارش های دریافتی، در جریان تجمع روز جهانی کارگر در مقابل وزارت کار در تهران بیش از ۳۰ شهروند شرکت کننده در تجمع بازداشت شده اند.

تا لحظه تنظیم این گزارش هویت عسل محمدی، هیراد پیربداغی و سعید ملایری احراز شده که در این میان عسل محمدی و هیراد پیربداغی پیشتر نیز سابقه بازداشت و محکومیت داشته‌اند.

همچنین امروز شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه  ۱۴۰۰، چند شهروند اهل سنندج در جریان تجمع روز جهانی کارگر توسط نیروهای امنیتی در شهرک صنعتی شماره ۲ این شهر بازداشت شده اند.

هویت یکی از شهروندان بازداشتی، شیث امانی عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و نماینده سابق کارگران کارخانه نساجی کردستان احراز شده است.

هویت دیگر شهروندان بازداشت شده در جریان تجمع روز جهانی کارگر در شهرستان سنندج هنوز احراز نشده است.

در میان بازداشت شدگان امروز عسل محمدی پیش‌ از این نیز در روز سه شنبه ۱۳ آذرماه ۱۳۹۷، در جریان اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد اهواز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

هیراد پیربداغی، فعال کارگری نیز که پیش از این نیز در حاشیه برگزاری دادگاه متهمان هفت‌تپه بازداشت و پس از مدتی با سپردن قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی آزاد شده‌بود.

او روز شنبه ۳۰ شهریورماه  ۱۳۹۸، دوباره بازداشت و به زندان اوین منتقل شده‌بود، روز شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸، با سپردن وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

همچنین شیث امانی، فعال کارگری پیشتر نیز سابقه بازداشت داشته است او در بعد از ظهر روز پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ به اداره اطلاعات سنندج احضار و بیش از ۵ ساعت مورد بازجوئی قرار گرفته بود.

بنا بر گزارش منتشر شده در این بازجوئی ماموران امنیتی با غیر قانونی خواندن اتحادیه آزاد و تجمعاتی که توسط آن برگزار میشود، سعی کرده بودند شیث امانی را از تلاش برای برگزاری مراسم اول ماه مه،روز جهانی کارگر و شرکت در آن برحذر کنند.

احضار شیث امانی در اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ در حالی صورت گرفته بود، که طی پیشتر ماموران امنیتی با بازداشت نظام صادقی ، کوروش بخشنده، داوود رضوی، پدرام نصراللهی، ابراهیم مددی، عثمان اسماعیلی، محمود صالحی و احضار خالد حسینی، جعفر عظیم زاده، حامدنباتی، سیدعلی حسینی تلاش کرده بودند تا به هر وسیله ممکن، مانع برپائی هرگونه مراسمی از سوی کارگران به مناسبت روز جهانی کارگر شوند.

هرساله و در آستانه روز جهانی کارگر فشار نهادهای اطلاعاتی بر فعالان کارگری افزایش می‌یابد و نیروهای امنیتی سعی می‌کنند با احضار یا بازداشت برخی فعالان در این روزها از راه‌پیمایی یا اعتراضات احتمالی آن‌ها ممانعت کنند.

جمهوری اسلامی ایران علیرغم آزادی برگزاری تجمعات در قانون اساسی، اجازه اجرای مراسم کارگری را به تشکل‌های مستقل و فعالان کارگری نمی‌دهد و در صورت برگزاری تجمع نیز با احضار یا بازداشت آنان و اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی آنان را مورد تعقیب قضایی قرار می‌دهد.

نویسنده
رحیم الیاسی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید