شهلا جهانبین، زندانی سیاسی از زندان اوین آزاد شد

شهلا جهانبین، زندانی سیاسی که در زندان اوین دوران محکومیت حبس را پشت سر می گذاشت به صورت زود هنگام از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شهلا جهانبین از زنان امضا کننده بیانیه استعفای خامنه‌ای که مهر ماه ۱۳۹۸، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۴ سال و ۲ ماه حبس محکوم شده بود، روز دوشنبه ۱۶ فروردین‌ماه ۱۴۰۰، به صورت زود هنگام از زندان اوین آزاد شده است.

شهلا جهانبین، همسر عباس واحدیان شاهرودی و از امضا کنندگان بیانیه استعفای خامنه‌ای، مهر ماه ۱۳۹۸ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ایمان افشاری، به ۴ سال و ۲ ماه زندان و ۲ سال ممنوعیت از عضویت در احزاب، دستجات سیاسی و اجتماعی محکوم شده بود.

حکم صادر شده برای این فعال مدنی به دلیل عدم وجود سابقه کیفری و مادر بودن، به ۴۴ ماه حبس تعزیری تقلیل یافت.

این حکم با عدم اعتراض و تسلیم به رای به ۳۳ ماه حبس کاهش پیدا کرد که با استناد به ماه ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۲۷ ماه حبس در خصوص هر یک از آنها قابل اجرا  بود.

این فعال مدنی، روز چهارشنبه ۲۳ مهرماه ۱۳۹۹، طی تماس تلفنی جهت تحمل دوران محکومیت حبس به واحد اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد.

خانم جهان‌بین یکی از چهار زن امضا کننده بیانیه استعفای خامنه‌ای است که مجموعا به ۱۶ سال و ۸ ماه زندان محکوم شده بودند.

پیشتر شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ایمان افشاری، در آبان ماه۱۳۹۸، گیتی پورفاضل، شهلا جهانبین، شهلا انتصاری و زهرا جمالی از فعالان سیاسی و مدنی را به اتهام « اجتماع و تبانی علیه نظام جمهوری اسلامی» به ۳ سال و نیم زندان و از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۸ ماه زندان محکوم کرده بود.

همچنین در بخش مجازات تکمیلی، آنها «به مدت دو سال ممنوعیت در عضویت در احزاب، دستجات سیاسی و اجتماعی» محکوم شدند.

بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی سه سال و نیم زندان در مورد این افراد اجرا بود.

دادگاه رسیدگی به پرونده این چهار تن در مهرماه سال ۱۳۹۸، برگزار و در آبان ماه همان سال نیز احکام زندان برای این افراد صادرشده بود.

گیتی پورفاضل، شهلا جهانبین، شهلا انتصاری و زهرا جمالی توسط ماموران امنیتی در اواخر مرداد ماه ۱۳۹۸، و اوایل شهریورماه ۱۳۹۸، بازداشت و توسط بازپرس نصیری پور در شعبه دوم بازپرسی دادسرای امنیت اوین تفهیم اتهام شدند.

گیتی پورفاضل وکیل دادگستری روز دوشنبه ۲۸ مردادماه ۹۸،  شهلا جهانبین روز چهارشنبه ۳۰ مردادماه و شهلا انتصاری روز پنجشنبه ۳۱ مرداد ماه بازداشت‌ و هرکدام با سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی در تاریخ ۱۹ و ۲۲ آبان ماه از زندان اوین به‌صورت موقت آزاد شدند.

همچنین خانم جمالی که شامگاه روز شنبه ۲ شهریور ماه ۱۳۹۸، در منزل خواهرش بازداشت شده بود، کماکان در بند زنان زندان اوین بسر می برد.

شهلا انتصاری پیش‌تر نیز در تجمع ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ (۸ مارس، روز جهانی زنان) مقابل وزارت کار، به همراه چند زن دیگر بازداشت و شامگاه دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ از زندان قرچک ورامین با قرار کفالت آزاد شده‌بود.

پیش‌ از این در شامگاه چهارشنبه ۳۰ مردادماه ۹۸، شهلا جهانبین، همسر عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده و فعال مدنی در منزل پدری‌اش در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

۱۴ فعال مدنی و سیاسی در بیانیه‌ای خواستار «استعفای علی خامنه‌ای از رهبری» شدند. پس از آن موجی از حمایت افراد و شخصیت‌های داخل و خارج از ایران از این بیانیه‌ها شکل گرفت. از جمله بیانیه‌ی ۱۴ نفره زنان داخل ایران، یکی از این حمایت‌ها بوده‌است.

شهلا انتصاری، نصرت بهشتی، فرشته تصویبی، پروا (سکینه) پاچیده، گیتی پورفاضل، زهرا جمالی، شهلا جهان‌بین، عزت جوادی‌حصار، فاطمه سپهری، مریم سلیمانی، سوسن طاهرخانی، فرنگیس مظلوم، نرگس منصوری و کیمیا نوروزی‌ صابر ۱۴ زنی هستند که نامهٔ ۱۴ نفرهٔ دوم (زنان داخل ایران) را در اعتراض به «آپارتاید جنسی» موجود در حکومت ایران امضا کرده‌ و خواستار «گذار از نظام جمهوری‌ اسلامی و تدوین قانون اساسی جدید شده‌اند.»

پس از انتشار این بیانیه‌ها موج بازداشت‌ این افراد در ایران آغاز شد.

روز یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸، نیز دست‌کم ۱۰ فعال مدنی و سیاسی که قصد داشتند یک تجمع اعتراضی در مقابل دادسرای عمومی و انقلاب مشهد برگزار کنند، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان‌های نامعلومی منتقل شدند.

این شهروندان بنا بر اطلاعیه‌ای که از سوی گروه موسوم به ۱۴ تن در اعتراض به صدور حکم ۱۳ سال زندان کمال جعفری یزدی، یکی از امضاء کنندگان این بیانیه منتشر شده‌بود، هم‌زمان با برگزاری دادگاه تجدیدنظر آقای جعفری یزدی، در مقابل دادسرای عمومی و انقلاب مشهد گرد هم‌ آمده بودند که شماری از آن‌ها بازداشت شدند.

هاشم خواستار، جواد لعل محمدی، محمد حسین سپهری، محمد نوری زاد، عبدالرسول مرتضوی، غلام‌حسین بروجردی، مرتضی قاسمی، حوریه فرج‌زاده طارانی، فاطمه سپهری و پوران ناظمی جزو بازداشت شده‌های روز یکشنبه ۲۰ مرداد بودند.

گروه بیانیه موسوم به ۱۴ تن اخیرا با انتشار اطلاعیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده بود؛ «همزمان با برگزاری دادگاه آقای جعفری در مقابل ساختمان این دادگاه حاضر شده و اعتراض خود را نسبت به احکام ناعادلانه سیستم قضایی علیه منتقدین نشان خواهند داد.»

زرتشت احمدی راغب، محمد رضا بیات، کمال جعفری یزدی، سید هاشم خواستار، محمد حسین سپهری، گوهر عشقی، حوریه فرج زاده، محمد کریم بیگی، جواد لعل محمدی، محمد ملکی، محمد مهدویفر، رضا مهرگان، محمد نوریزاد و عباس واحدیان شاهرودی، ۱۴ نفری هستند که با امضای بیانیه ای مشترک خواستار عزل علی خامنه ای از رهبری شده اند.

محکومیت هشت تن از نویسندگان نامه درخواست «استعفای خامنه‌ای» به ۷۲ سال حبس

محمد مهدوی‌ فر، فعال مدنی به ۹ سال زندان محکوم شد

بازداشت و محکومیت جواد لعل محمدی به ۹سال زندان

نرگس منصوری، فعال مدنی و از امضا کنندگان بیانیه استعفای خامنه‌ای به ۶ سال زندان محکوم شد

رضا مهرگان از امضاءکنندگان درخواست استعفای خامنه‌ای به ۷ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد

دادگاه پرونده درخواست کنندگان استعفای خامنه‌ای برگزار می‌شود

شهلا جهانبین همسر عباس واحدیان شاهرودی بازداشت شد

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید